Børnesyn og pædagogisk tilgang

Vi ser mangfoldighed og forskellighed som en styrke, og møder børn og unge med respekt, accept, nysgerrighed, anerkendelse og rummelighed.

Vi bestræber, at alle børn og unge lykkes med at være en del af et fællesskab, og hvor både personalet, forældrene og eleverne sammen bidrager til læring, trivsel og personlig udvikling ved eleverne.

“Børn gør det godt, hvis de kan”. Vi er nysgerrige på børnene, og vi forsøger altid at se bag om barnets adfærd.

Vi øver, at eleverne kan mærke, udtrykke og sætte ord på egne følelser, da vi anser disse som vigtige personlige og sociale kompetencer.

Relationer – vores forhold til andre mennesker – er noget af det mest grundlæggende i livet, og positive relationer er afgørende for at trives og udvikle sig. Vi arbejder derfor med børnenes relationer til hinanden og til de voksne.

Skolens børnesyn og dermed den pædagogiske tilgang er centreret og konkretiseret i vores fire kerneværdier: samarbejde, ansvarlighed, vedholdenhed og selvkontrol.

• Samarbejde: Vi fremmer samarbejde mellem elever, personale og forældre for at skabe et læringsmiljø, hvor elevernes udvikling og trivsel støttes på tværs af alle niveauer. Eleverne har en betydningsfuld stemme, og bliver mødt af voksne, der lytter og skaber rum for medbestemmelse.

• Ansvarlighed: Vi opfordrer eleverne til at forholde sig aktivt til deres egne handlinger, læring og de fællesskaber, de er en del af, mens vi i fællesskab - personale, elever og forældre - skaber en støttende ramme, hvor eleverne lykkes med dette. Eleverne skal have indflydelse og inddrages, da det er deres liv, det handler om.

• Vedholdenhed: Vi opmuntrer eleverne til at være vedholdende og støtter dem i at fastholde motivationen gennem en positiv tilgang til deres indsats og forståelse for, at udvikling kræver tid og engagement. Vi tør lytte til elevernes idéer og tanker.

• Selvkontrol: Vi støtter eleverne med at udvikle selvkontrol og evnen til at regulere deres handlinger og følelser, både gennem vores undervisning og i samarbejde med forældrene.