Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdsaftaler

Samarbejdsaftale mellem skoler og dagtilbud i Nørresundby

billede af kort over nrsundby


Samarbejdsaftalen gælder for følgende skoler:

  • Gl. Lindholm Skole
  • Nr. Uttrup skole
  • Skansevejens skole


Og følgende børnehaver og dagtilbud Nørresundby:

  • Børnehaven Ane Dam, 
  • Børnehaven Østergade
  • Daginstitutionen Fuglsang
  • Børnehuset, Nr. Uttrup
  • Børnehuset Viaduktvej
  • Børnehaven Blæksprutten
  • Børnehaven Gl. Kongevej
  • Børnehaven Solsiden
  • Børnehaven Solstrejf
  • Børnehaven Strandparken
  • Børnehuset Troldereden.
  • Børnehuset Cirkeline
  • Børnehaven Løvbakken
     

Revideret august/september 2024

I Nørresundby ønsker vi sammen med forældrene at skabe helhed og sammenhæng for barnet i overgangen fra børnehave til skole.

Overgangen fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børn og unges liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og rolle grundlæggende forandres på én gang. En god overgang er, når der er fokus på barnets kompetencer, fællesskaber og nærmeste udviklingszone.

I indeværende samarbejdsaftale har vi taget udgangspunkt i børnenes egen deltagelse, forældrene som centrale medspillere og det professionelles samarbejde som centralt i overgangen fra dagtilbud til skole. Overgangen omfatter det sidste år i børnehaven og det første år i skolen. Vi skal i overgangen skabe miljøer, der øger og tilgodeser alle børns forudsætninger for deltagelse.

Børnenes perspektiver inddrages i overgangen. Målene for overgange fra børnehave til skole er at børnene skal:

  • have kendskab til - og inddrages i deres skolestart
  • høres i beslutninger om egen overgang med udgangspunkt i deres egne forestillinger, forventninger og håb til skolen
  • opleve, at de voksne tager ansvaret for og støtter deres reelle deltagelse i fællesskaberne både før de begynder i skole, i forbindelse med deres overgang og i skolen

Forældrene ses som centrale medspillere. Målene for overgangen fra børnehave til skole er, at forældrene:

  • inddrages i arbejdet med at skabe grobund for børnefællesskaber i overgangen til skole
  • medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen fra børnehave til skole, er aktive og ligeværdige medspillere i deres barns læring og fællesskab
  • inddrages via dialogmøder og overgangsbeskrivelse, hvis der er brug for ekstra opmærksomhed
    eller bekymring ift. barnets overgang

Det professionelle samarbejde. Målene for overgangen fra børnehave til skole er at de professionelle:

  • har så godt kendskab til hinandens pædagogiske grundlag, at de reelt kan bygge bro for barnet
  • møder børnene der hvor de er, og at der sammensættes et pædagogisk tilbud på en måde, så børnene kan trives og udfolde sig bedst muligt.
  • tager ansvar for, at relationerne i børnegruppen og mellem barnet og den professionelle, er det mest betydningsfulde ift. at skabe den gode overgang

Konkret er følgende aftalt – datoerne er noteret nederst:

  • Der afholdes fælles overgangsmøde på en af de tre skoler i september. Alle forældre inviteres uanset hvilken skole deres barn skal gå på. (koordineres mellem de tre skoler) – 18. september 2024 -på Gl. Lindholm skole
  • Der afholdes informationsmøder i uge 3
  • Skolerne inviterer til overleveringsmøder i april og maj mdr. Der er ikke skriftlig overlevering på børn positioneret i trivsel i opsporingsmodellen. Samtalen er i udgangspunktet en samtale mellem forældre og skole hvor afgivende børnehave/dagtilbud deltager.
  • Personale fra skolen besøger distriktsbørnehaver inden skolestart ved behov. (koordineres mellem
    børnehave og skole).
  • Skoler inviterer skolestarterne fra børnehaverne på besøg i perioden fra skoleindskrivning til  skolestart.
  • Ved bekymring eller særlig opmærksomhed tager pædagogisk leder ansvar for at inddrage skoler i samarbejdet via dialogmøder allerede inden sommerferien året før skolestart. - PPR 0-6 år inddrages ligeledes tidligt i processen.
  • Ledere fra henholdsvis skole og dagtilbud justerer og evaluerer årligt samarbejdsaftalen.

Outlook benyttes i kommunikationen mellem skole og dagtilbud – gerne gennem dagtilbudsleder.

 

Årshjul for overgangssamarbejdet 24/25 (skolestart august 25)
 

Informationsmøde Uge 3. – afholdes 16:00-18:00

  • Skansevejens Skole 15. januar 25
  • Gl. Lindholm skole 13. januar 25
  • Nr. Uttrup skole 14. januar 25

Skoleindskrivningsmøde til kommende 0. årgang (inden den 1/2 25). Der afholdes ikke et særligt skoleindskrivningsmøde.


Overleveringssamtaler

  • Skansevejens Skole uge 21, uge 22 og uge 23 (mandag, torsdag og fredag)
  • Gl. Lindholm skole uge 18-20
  • Nr. Uttrup skole Uge 23 (tirsdag og onsdag)

Åbent hus

  • Skansevejens Skole onsdag den 14. eller onsdag den 21. maj (afhængig af DUS-cup)
  • Gl. Lindholm skole (14. eller 21.)
  • Nr. Uttrup skole (14. eller 21.)

Besøgsdage

  • Skansevejens skole: onsdag den 11. og torsdag den 12. juni 25
  • Gl. Lindholm skole: 18. marts (10-11.30) + 30. april (12-13.30) + 17. juni (10-11.30) + 19. juni (10-11.30)
  • Nr. Uttrup skole: 7. maj + 18. juni

Besøg i distriktsbørnehaverne aftales mellem skoler og børnehaverne.