Samarbejdsaftale ml. Dagtilbud Nørresundby, Stigsborg skole, Gl. Lindholm skole og Nr. Uttrup Skole.

Samarbejdsaftalen gælder for følgende skoler:
- Gl. Lindholm Skole
- Nr. Uttrup skole
- Stigsborg skole
Og følgende børnehaver og dagtilbud Nørresundby:
- Stigsborg Børnehus
- Børnehaven Østergade
- Daginstitutionen Fuglsang
- Børnehuset Nr. Uttrup
- Børnehuset Viaduktvej
- Børnehaven Blæksprutten
- Børnehaven Gl. Kongevej
- Børnehaven Solsiden
- Børnehaven Solstrejf
- Børnehaven Strandparken
- Børnehuset Troldereden.
- Børnehuset Cirkeline
- Børnehaven Løvbakken
Overgange er en uundgåelig del af livet og vi oplever alle skift i de forskellige livsfaser vi
gennemgår. Det gælder også vores børn og unge, der i de tidlige år oplever skift mellem hjem til
dagpleje og opstart i børnehave. Senere overgange til skole og hvad det medfører for den enkelte.
Børn og unge skal derfor øve sig på overgange igennem hele livet. Det er vigtigt, at vi som
professionelle giver dem gode øvebaner, så de kan oparbejde gode erfaringer og kompetencer,
som de kan anvende fremadrettet i livets overgange.
De professionelles relationskompetence er en af de mest afgørende faktorer, når dagtilbud og
skole skal bidrage til alle børn og unges trivsel og udvikling. Dette perspektiv skal derfor også
være tydelig i forbindelse med alle overgange.
Vi vil i Børn og Unge arbejde med følgende 3 pejlemærker
Vi lykkes med overgange når:
1. børn og unge har gode fagprofessionelle omkring sig, der kender dem, og som de her gode relationer til.
2. børn og unge møder fagprofessionelle der hjælper dem med at skabe stærke fællesskaber med andre børn og unge, igennem gode læringsmiljøer og aktiviteter
3. børn og unge møder fagprofessionelle der er anerkendende, lyttende og respektfulde
Samarbejdsaftalen er bygget op omkring 3 elementer.
- Et fokus på det Relationelle arbejde i det modtagende tilbud i forbindelse med overgange
- Konkrete aftaler mellem tilbuddene
- Evaluering
Den lokale omsætning af de 3 pejlemærker
Når børnene møder ind i deres nye tilbud, er det vigtigt der er fokus på det relationelle arbejde.
Derfor arbejder vi med de 3 pejlemærker på følgende måde:
| Pejlemærke | Omsætning i modtagende tilbud |
| Børn og unge har gode fagprofessionelle omkring sig, der kender dem, og som de her gode relationer til. | Skolerne inviterer til besøg i foråret inden
Skolerne inviterer til overgangssamtaler inden
|
| Børn og unge møder fagprofessionelle der hjælper dem med at skabe stærke fællesskaber med andre børn og unge, igennem gode læringsmiljøer og aktiviteter | De fagprofessionelle planlægger et skolestartsforløb der tager højde for den konkrete børnegruppe mhp. at skabe stærke fællesskaber for alle børn. De fagprofessionelle evaluerer og planlægger overgangsarbejdet 2 gange årligt. |
| Børn og unge møder fagprofessionelle der er anerkendende, lyttende og respektfulde | Børnenes perspektiv inddrages før og efter skolestart. |
Årshjul for overgangssamarbejdet 25/26 (skolestart august 26)
Oplæg om mental sundhed og skolestart:
Nr. Uttrup Skole: 30, september 2025 16.00-18.30
Gl. Lindholm skole: 1/10-25 16.00-18.30
Stigsborg Skole: 2. oktober 2025 16.00-18.30
Informationsmøder i uge 3:
Mandag den 12. januar 2026: Gl. Lindholm
Tirsdag den 13. januar 2026: Nr. Uttrup Skole
Onsdag den 14. januar 2026: Stigsborg Skole
Alle holder 16.00-18.00.
Deadline for skoleindskrivning er mandag den 2/2-26. Der afholdes ikke et særligt skoleindskrivningsmøde.
Børnehaverne på besøg:
Nr. Uttrup Skole:
- Onsdag den 8. og onsdag den 22. april
Gl. Lindholm Skole:
- Torsdag den 19. marts
- Mandag den 20. april
Stigsborg Skole:
- Tirsdag den 26. og torsdag den 28. maj 10.00-11.30
Åbent hus:
Stigsborg Skole
- For forældre og børn onsdag den 27. maj 17:00-18:30
Overleveringssamtaler med forældre, børnehaver og skoler:
Stigsborg: Uge 21+22
Nr. Uttrup: Uge 23
Gl. Lindholm: Uge 18 (27/4) - uge 20 (13/5)
Besøg i distriktsbørnehaverne aftales mellem skoler og børnehaverne.
Samarbejdsaftalen er revideret i november 2025. Evalueres i efteråret 2026.